piątek, 3 lipca 2015

Marcin Batylda „Wiedźmin. Kompendium o świecie gier”




Z dobrą opowieścią winno być jak z ucztą – należy skończyć ją w takim momencie, by wstając od niej, nie być ani spragnionym, ani pijanym.

Jaskier



Kompendium o uniwersum Andrzeja Sapkowskiego jest tym czego dotychczas z całą pewnością długo brakowało. Świat Wiedźmina jest zaiste ogromny, a w natłoku precedensów jakie się w nim pojawiają nietrudno się zagubić. I oto na ratunek wychodzi nam ta właśnie księga.


Całość stanowi całkiem dużego formatu tomiszcze w twardej okładce, z całkiem, bądź co bądź, ciekawą szatę graficzną. Duży plus za kredowy papier! Wisienką na torcie jest natomiast porażająca ilość kolorowych, przepięknych ilustracji (no może nie wszystkie są przepiękne, bo niektóre to grafiki z gier, gdzie widać piksele). Książka liczy raptem 173 strony, ale praktycznie każda zawiera jakąś ilustrację. Co ważniejsze, ilustracje są odpowiednio wpasowane w tekst przy jakim się znajdują.

Co zaś tyczy się samej treści... Na początek dostajemy przemowę od Jaskra, który zachęca nas do zapoznania się z „jego” dziełem. Książka podzielona została na pięć rozdziałów, każdy poświęcony innej materii i „zredagowany” przez innego autora. W pierwszym, narratorem jest Borch Trzy Kawki, który zapoznaje nas z historią świata, od pierwszych dni, aż do czasów obecnych. W drugim poznamy sekrety cechu łowców potworów zaserwowane nam przez preceptora wiedźminów, Vesemira. Rozdział trzeci jest wywodem czarodziejki Yennefer na temat magii i religii Kontynentu. W czwartym zostajemy zapoznani z bestiariuszem słowiańskim przez samego Geralta. A na samym końcu Jaskier pokrótce przypomni nam historię Geralta i Ciri.

Z całą pewnością (mimo mylącej nazwy Kompendium o świecie gier) książka nie odnosi się tylko do cyfrowego Wiedźmina. Mamy tu multum nawiązań do cyklu książek. Choć księga jest bogata w informacje to pozostawia lekki niedosyt. Bestiariusz mógłby uwzględniać więcej potworów, historia świata jest zdecydowanie za krótka, a streszczenie dziejów wiedźmina jest mało kompletne. Z przykrością można zauważyć, że im bliżej trzeciej odsłony gry opisywane są wydarzenia, tym mniej szczegółowe one się stają. Patrząc z drugiej strony nie jest to przecież encyklopedia, więc trudno aby książka zawierała wszystkie informacje o sadze. Trzeba przyznać, że jest to jednak spore ułatwienie w rozeznaniu się w uniwersum. Wiele osób po przeczytaniu książek Sapkowskiego, nie pamięta zapewne dokładnie jak przebiegały losy wiedźmina. Sam nieraz musiałem szperać w książkach czy w Internecie by przypomnieć sobie ważniejsze wydarzenia lub kto jest kim. Teraz już to nie jest konieczne albowiem wystarczy zajrzeć do Wiedźmina. Kompendium o świecie gier!



Podsumowanie 
Autor: Marcin Batylda 

Tytuł oryginału: -
Wydawnictwo: Agora
Rok wydania: 2015
Liczba stron: 173

Dla kogo? Obowiązkowa pozycja dla wielbicieli wiedźmina. Osoby nie zorientowane w tym świecie raczej nie mają po co do niej zaglądać. Jeśli ktoś zamierza do niej zajrzeć znając tylko gry, również nie odbierze tej książki właściwie. Sporo przytaczanych historii ma miejsce właśnie w książkowym Wiedźminie. Dlatego dla osób, które nie czytały sagi, wiele anegdot nie wywoła uśmiechu na twarzy, jak chociażby pierwsze udokumentowane rzucenie zaklęcia nogą ;)

Coś ode mnie: Jestem bardzo zadowolony ową pozycją, jednak jak na mój gust mogłaby być trochę bardziej obszerna. Przydałby się w niej również rozdział poświęcony opisowi co ważniejszych bohaterów. Nowicjuszom, na pewno pomoże odnaleźć się w tym jakże rozbudowanym świecie, a starym wyjadaczom będzie miłym dodatkiem pozwalającym, odświeżyć dzieje białowłosego łowcy potworów.

Treść: 7/10
Styl: 8/10
Okładka: 9/10
Moja ocena: 9/10


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jestem wdzięczna za każdy komentarz, wszystkie czytam i zawsze na nie odpowiadam. Dziękuję za Wasze słowa!